poniedziałek, 18 lipca 2016

Oswajamy programowanie z pszczółką

Pewnego dnia mała pszczółka, mieszkająca na skraju urwiska (nie wszystkie bowiem pszczółki mogą mieszkać w ulu), postanowiła, że odwiedzi swoją ciocią, która miała swoją siedzibę na innym końcu wyspy. Niestety, obok wybuchł wulkan i Maja (tutaj imię pszczółki zależy od Waszej wyobraźni) musiała zmierzyć się z inną drogą. Postanowiła ruszyć na południe. Po długiej drodze, zmęczona, odpoczęła chwilę pod palmami i zregenerowała swoje siły. Ruszyła dalej kierując się na wschód. Przeleciała nad mostkiem i skręciła na północ. Do plaży, przy której mieszkała ciocia, było już niedaleko, mały kroczek do przodu, skręt w prawo i już widać rozbijające się o brzeg fale…


Oto jeden ze sposobów na rozpoczęcie z dziećmi przygody z Bee-Botem - robotem-pszczółką, za pomocą którego można najmłodszych (dzieci w wieku 4-7 lat) uczyć programowania. Może trochę infantylny, ale wciągający, o czym miałam okazję się przekonać prowadząc zajęcia z grupą czwartoklasistów. Po wysłuchaniu opowieści, zerkając na planszę (tutaj pełna dowolność, jak taka plansza będzie wyglądała, ale na pewno warto, aby odzwierciedlała układ współrzędnych), po której poruszała się pszczółka, „przenosili” drogę pokonywaną przez robota (za pomocą strzałek) na papier. Osobom, które mogłyby mieć trudności z zapamiętaniem, ewentualnie młodszym dzieciom, przygotowałam „ściągę” (schemat drogi). Dalszym krokiem było wprowadzanie narysowanych kodów – programowanie ruchu pszczółki. Dzieci pracowały w parach - jedno dziecko „dyktowało strzałki”, drugie kodowało,  później odwrotnie. Następnie wszyscy, obserwując puszczonego w ruch robota, komentowali ruch (prosto-prosto-stop-w lewo-prosto-prosto-w lewo-prosto-w prawo-prosto-stop itp.). Za każde dotarcie do celu dziecko nagradzaliśmy brawami. Nagradzaliśmy w ten sposób również pokonanie części drogi, przy czym wtedy dawałam informację zwrotną, która motywowała do poprawienia błędów i zaprezentowania pracy w kolejnej rundzie.


fot. Anthony Evans, CC BY 2.0, źródło: https://www.flickr.com

Bawiliśmy się świetnie. Chętnych do dalszej opowieści było wielu. Wymyślając przygody pszczółki-robota poruszali swoją wyobraźnię i ćwiczyli, oprócz logicznego myślenia, sposób wysławiania się, pamięć, orientację w przestrzeni, a nawet kierunki świata. 

Następne zadania dotyczyły poruszania się po najkrótszej drodze, bez stawiania warunków lub z warunkami np. z ominięciem wodospadu. Korzystaliśmy ze współrzędnych - z 1C do 3A, używaliśmy określeń dotyczących kierunków świata, np.: z południowego zachodu na północny wschód.

W zanadrzu miałam przygotowane zadanie na odkodowywanie drogi ze „strzałek”, polegające na wyobrażeniu sobie dokąd dotrze pszczółka, gdy ruszy z określonego miejsca i ustawienia. Miałam też schematy dróg, według których dzieci mogły rysować kody.


Zajęcia z wykorzystaniem robota pozwalają na grupową i indywidualną pracę uczniów. Nadają się do wykorzystania na wielu przedmiotach, oswajając programowanie poprzez dobrą zabawę. Ćwiczymy przy tym logiczne myślenie, orientację w przestrzeni, spostrzegawczość i pamięć. Możemy poćwiczyć przy okazji sposób wypowiadania się (twórcze opowieści), przyswoić wiedzę i utrwalić pojęcia matematyczne oraz geograficzne. W scenariuszach, które już są dostępne na Wiki Mistrzów Kodowania, znajdziecie jeszcze inne sposoby na wykorzystanie Bee-Bota do zajęć utrwalających znajomość liter, liczb, figur geometrycznych, pojęć dotyczących cech wielkości. Opisany jest tam sposób wykorzystania Bee-Bota do ćwiczeń analizy i syntezy wyrazowej, do liczenia, porównywania, rozkładu na składniki, itd. Z pszczółką-robotem możemy ćwiczyć znajomość barw, rozwijać umiejętności plastyczne i techniczne, ćwiczyć znajomość przepisów ruchu drogowego. Nie do przecenienia jest pobudzanie kreatywności. Mocując do „odwłoka” pisak możemy zaprogramować go na rysowanie, śpiewając – nauczyć go tańczyć. Z Bee-Botem poznamy zabytki i inne ważne obiekty, będziemy mogli rozpoznawać flagi państw. Pszczółka umożliwia też pracę projektową, dzięki czemu rozwijamy umiejętność współpracy i współdziałania, tak ważne w dzisiejszym świecie. 

autorka tekstu: Iwona Cugier - nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 13 w Lesznie, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, autorka bloga http://cyfrowitubylcy.blogspot.com
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz