Kiedy
powstały szachy, tak naprawdę nie wiadomo, za kolebkę szachów
uważa się Indie, a za ich przodka starożytną grę wojenną
"szaturanga", rozgrywaną na 64 - polowej planszy. Gra
przeznaczona była dla czterech graczy, każdy z nich posiadał
następujące bierki: konia, słonia, łódź, radżę i czterech
żołnierzy. O ruchach figur decydował rzut kostką, więc gra miała
charakter losowy. Po jakimś czasie szaturanga uległa modyfikacji,
powstała czaturanga, a następnie szatranż. Finalnie liczba graczy zmniejszyła
się do dwóch, usunięta została też kostka. Stopniowo zwiększona
została liczba bierek, oraz sposób ich poruszania się, a dla
uatrakcyjnienia gry, pojawiła się roszada, promocja oraz mat.
Szachy stały się grą strategiczną, obecnie znaną i cenioną na
całym świecie (za pionek.net - gry planszowe - krótka historia
szachów, za Władysław Kopaliński "Opowieść o rzeczach
powszednich").
Nauka
kodowania, podstaw programowania nie może pochwalić się tak długą
historią, natomiast świetnie wpisuje się w aktualne czasy,
potrzeby rynku, gdzie z technologiami informacyjno komputerowymi
spotykamy się dosłownie na każdym kroku i to już od najmłodszych
lat.
O
odpowiedzialne wprowadzenie najmłodszych w świat nowoczesnych
technologii i programowania, dba między innymi społeczność
związana ze Stowarzyszeniem Mistrzowie Kodowania, proponując udział
w programach kierowanych do dzieci w różnym wieku: Mistrzowie
Kodowania i Mistrzowie Kodowania Junior, oraz udział w wielu
inicjatywach i eventach, których celem jest nauka podstaw
programowania, takich jak Code Week, Scratch Day, Godzina kodowania i
wiele innych.
Logiczne
myślenie i jeszcze inne plusy
Gra
w szachy to rozwój kompetencji matematycznych, a w szczególności
rozwój logicznego, analitycznego myślenia, orientacji
przestrzennej, umiejętności rozwiązywania problemów. Wpływ gry
na cechy osobowościowe również jest pozytywny: koncentracja uwagi,
intuicja,odpowiedzialność, radzenie sobie z błędami to cechy,
które pod wpływem szachów ulegają rozwojowi.
Gdybym
chciała wymienić pozytywne efekty nauki kodowania, mogłabym to
zrobić metodą "kopiuj - wklej", bo są tożsame z tymi
wyżej wymienionymi, dodatkowo ucząc kodowania kładziemy nacisk na
pracę parami, w grupach, naukę współdziałania w zespole,
działanie dla jego dobra, ale z poszanowaniem indywidualnych cech,
umiejętności i potrzeb jednostki. Budujemy relacje, które w
przyszłości pomogą obiektywnie podejść do możliwości, jakie
dają nowoczesne technologie, czerpać z nich to co najlepsze i
unikać potencjalnych zagrożeń wirtualnego świata.
Mistrzowska
mata i szachownica
Szachownica
to 64 pola, w dwóch kolorach, mata to stupolowa biała kratownica. W
szachach, każda bierka ma podpiętą procedurę ruchu, czyli taki
kod, decydujący o sposobie poruszania się jej po szachownicy. Więc
znowu coś je łączy, znowu się przeplatają...na zajęciach z
przedszkolakami
wykorzystałam
to podobieństwo i powstała duża szachownica, umożliwiająca nam
grupową naukę podstaw gry w szachy. Może, któreś z dzieci
zainteresuje się tematyką i naukę będzie kontynuować w domu, lub
jednym z ośrodków kultury.
Na zdjęciu grupa "Sówki" i "Misie" z Przedszkola Nr 83 w Lublinie
Wakacyjny
czas wyjazdów, ale i rozwijania zainteresowań
Wakacje,
to dla dzieci czas odpoczynku, wyjazdów, nawiązywania nowych
znajomości. Spora grupa dzieci zostaje jednak w swojej miejscowości.
Dobrze jest, kiedy mogą skorzystać z oferty ośrodków kultury i
rozwijać swoje zainteresowania, lub popróbować nieznanych dotąd
aktywności. W Lubartowie prężnie działa Lubartowski Ośrodek
Kultury, a w nim swoje umiejętności szachowe doskonali amatorska
drużyna sportowa "Szachy Lubartów". Tradycją stał się
już, wakacyjny turniej dla dzieci i młodzieży, w którym wystąpić
może każde chętne dziecko, niezależnie od wieku i umiejętności
(w tym roku to już XIII wakacyjny turniej – Lubartów 2016).
Turniej nie wiąże się z opłatą, a w ostatnim, podsumowującym
dniu można zdobyć okręgowe kategorie szachowe: V lub IV. W
przerwie rozgrywek można było spróbować kodowania na macie
edukacyjnej Mistrzów Kodowania oraz spróbować zaprogramować
robota Dasha. Większość uczestników zajęć pokazowych MK, to
mali miłośnicy szachów, więc zadania przygotowane dla nich na
macie, miały związek z tą królewską grą. Na początek praca na
osiach współrzędnych, dzieci układały kwadraty, kierując się
informacją o ich położeniu, zaszyfrowaną za pomocą
współrzędnych. Kwadraty tworzyły figurę szachową - wieżę i to
była dla nich zagadka do odkrycia. Następnie wspólne ułożenie
sudoku, błędów nie uniknęliśmy, ale nie o brak błędów, tylko
o zabawę, pokombinowanie i logiczne pomyślenie nam chodziło. A
potem robot Dash poruszający się po uprzednim zaprogramowaniu go w
aplikacji "Blockly". A jak wyglądało zadanie dla Dasha
przedstawię w punktach:
-
na macie rozłożone są ilustracje przedstawiające bierki szachowe,
na ich rewersie znajdują się zadanie szachowe (olaminowane, więc
do wielokrotnego wypełnienia przy pomocy mazaków suchościeralnych),
-
Robot przemieszczał się będzie od bierki do bierki, kolejność
uzależniona od ilości punktów, jaką ma dana bierka (w kierunku
rosnącym),
-
Przy dojechaniu do właściwej figury, Dash musi tyle razy zmienić
kolor świateł, ile ma ona punktów,
-
zanim Dash będzie mógł być zaprogramowany na dojazd do następnej
figury dziecko rozwiązuje zadanie szachowe (mat w drugim ruchu),
-
Przy ostatnim przejeździe, Dash dojeżdżając do króla mówi
"Szach mat" (aby było to możliwe dzieci muszą wgrać
tekst i wprowadzić go do pamięci).
Zdjęcia wykonane w Lubartowskim Ośrodku Kultury
Warto
grać w szachy i warto kodować
Mistrzowie
Kodowania, pracując z najmłodszymi starają się łączyć
nowoczesne technologie, pracę na urządzeniach mobilnych, podstawy
robotyki z tradycyjnymi zabawami, grami znanymi od lat, takimi jak
statki, szachy, sudoku, czerpiąc z nich to co najlepsze i dążąc
do równowagi, bo zarówno gry planszowe, szachy jak i robotyka
pomagają osiągnąć ten sam cel: rozwój miękkich kompetencji,
rozwój kompetencji matematycznych...i dobrą zabawę wśród
rówieśników. Coraz częściej zauważamy pozytywny wpływ i
kodowania i gry w szachy na rozwój dzieci, stąd duże
zainteresowanie programem Mistrzów Kodowania. Od 2013 roku wybrane
szkoły biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Polskiego Związku
Szachowego "Edukacja Przez Szachy w Szkole", a od września
2016 roku ruszy pilotażowy program wprowadzenia zajęć
programowania do szkół. Więc jeśli mamy możliwość posłania
dziecka na zajęcia z kodowania, robotyki czy nauki gry w
szachy, to warto z tego skorzystać.
autorka tekstu: Anna Świć - nauczycielka przedszkola, logopeda w Przedszkolu Nr 83 w Lublinie. W swojej pracy stara się wykorzystywać nowoczesne technologie, odpowiedzialnie wprowadzać dzieci w cyfrowy świat. Pamięta o tym, że najefektywniejszą formą nauki małych dzieci jest zabawa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz