czwartek, 29 grudnia 2016

Odkoduj obrazek...dyktanda graficzne inaczej


Plansza, składająca się z małych kwadratów, niezależnie od jej rozmiaru, może mieć wiele zastosowań na zajęciach dydaktycznych, zarówno z młodszymi, jak i starszymi dziećmi. Spostrzeganie wzrokowe, orientacja przestrzenna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, koncentracja uwagi, pamięć słuchowa...to tylko część umiejętności które możemy usprawnić wykorzystując w pracy z dziećmi zaproponowane pomoce. Przygotowane plansze wystarczy wydrukować...i gotowe. Co możemy z nimi zrobić, jakie ćwiczenia warto zaproponować dzieciom?


Kredki, nożyczki i klej, a może układanka...popatrzmy na dyktanda graficzne trochę inaczej

Pod nazwą dyktando graficzne, najczęściej rozumie się rysunek składający się z małych kwadratów, które należy pokolorować zgodnie z podanym kodem. Czasem mamy do czynienia z ponumerowanymi polami i przypisanymi do każdego koloru liczbami, czasem oznaczone są dwie osie i za pomocą współrzędnych wybiera się kwadraty, które należy pokolorować. Przygotowane plansze można właśnie w taki sposób wykorzystać. Drukujemy czystą mini matę i instrukcję ze współrzędnymi, dziecku proponujemy pokolorowanie obrazka zgodnie z kodem zawartym w instrukcji. Ale możemy też pobawić się inaczej. Do pustej planszy dodatkowo drukujemy planszę zapełnioną kolorowymi kwadratami, wycinamy je i albo układamy kwadraty na kartce bazowej zgodnie z instrukcją (wtedy warto takie kwadraty olaminować), albo przyklejamy do planszy, tworząc pracę przypominającą mozaikę. Wielkość plansz możemy dostosować do potrzeb naszych, a szczególnie dzieci, z którymi pracujemy, korzystając z opcji druku “wiele stron”, wybierając plakat (tu zazwyczaj pojawia się kilka rozmiarów do wyboru). Wydrukowane części następnie należy ze sobą połączyć.



Odwzorować, czy skorzystać z informacji podanych pod postacią współrzędnych

Pracując z młodszymi dziećmi, dla których odczytanie oznaczeń na osiach i zrozumienie co one oznaczają, jest za trudne, możemy zacząć od odwzorowania układu kwadratów. To wcale nie jest proste zadanie dla dziecka w wieku przedszkolnym, czy młodszym wieku szkolnym. Wymaga skupienia i dobrej orientacji na kartce. Starsze dzieci już powinny poradzić  sobie z odkodowaniem położenia poszczególnych kwadratów, jeśli będą mieli podane ich współrzędne.


Co jeszcze możemy zrobić?

Pobawmy się symetrią, dołóżmy drugą część...lub trzy części, w przypadku planszy podzielonej na cztery pola. Korzystając z plansz z nadrukowaną połową obrazka możemy poprosić dzieci o dorysowanie lub ułożenie symetrycznej części. Jeśli będą miały trudność z wykonaniem tego zadania, możemy wspomóc się lusterkiem przyłożonym na linii symetrii. W odbiciu ukaże im się druga część obrazka i od razu zadanie staje się proste.


Dyktando graficzne...praca indywidualna, w zespole, czy z całą grupą?

Najlepiej zamiennie, czasem indywidualnie, czasem w małych zespołach, a czasem wszyscy razem. Jak pracować indywidualnie?, tu nie ma problemu, rysując, naklejając, układając na planszy konkretne zadanie. A jak możemy takie zabawy wykorzystać do pracy zespołowej? Wystarczy, że kartę z instrukcją otrzyma inne dziecko, niż to które wykonuje zadanie. Jedna osoba przekazuje sposób wykonania pracy za pomocą kodu słownego, druga tylko na tej podstawie wykonuje pracę. Przy takich zabawach warto pamiętać o tym, żeby role były zamienne, jeśli jednego dnia ktoś był nadawcą informacji, następnym razem niech będzie odbiorcą. Drukując planszę w wersji mocno powiększonej, lub korzystając z gotowego zestawu edukacyjnego z matą Mistrzów Kodowania i dedykowanych jej płytek możemy pracować jednocześnie z większą liczbą dzieci, układając obrazki wspólnie. Wtedy dodatkowo możemy pokusić się o przygotowanie zadania do rozwiązania, które będzie “przepustką” do poznania położenia danego kwadracika. A jakie to będą zadania, to już pełna dowolność…


Plansze do druku można pobrać pod tym linkiem:


autorka tekstu: Anna Świć - nauczycielka przedszkola, logopeda w Przedszkolu Nr 83 w Lublinie, trenerka Mistrzów Kodowania. W swojej pracy stara się wykorzystywać nowoczesne technologie, odpowiedzialnie wprowadzać dzieci w cyfrowy świat. Pamięta o tym, że najefektywniejszą formą nauki małych dzieci jest zabawa. Prowadzi blog: Kodowanie na dywanie

Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz