czwartek, 12 stycznia 2017

Piekło - niebo

Czy pamiętacie z dzieciństwa grę zwaną "Piekło-niebo"? Ja, tak i pamiętam, jak strasznie ją uwielbiałam. Rysowaliśmy na poszczególnych polach liczby, znaki a pod nimi wróżby i przepowiednie albo imiona chłopaków ;-)

Kiedy zobaczyłam scratchową wersję gry, którą przywiozły z Bostonu, z konferencji MIT, Iwona Brzózka-Złotnicka i Ania Krawczyk, wiedziałam że trzeba ją wdrożyć w polskich szkołach. Trochę to trwało, ale udało się no i oto jest!
Grę przerobiłam dodając praktycznie te same bloki Scratcha, ale od razu pomyślałam o moich pierwszoklasistach i zrobiłam drugą wersję z duszkami i blokami Scratcha Juniora.

Oczywiście od razu przetestowałam ją z moimi szkrabami. Najwięcej zachodu było ze składaniem, ale poradziliśmy sobie i potem były już z górki.

Zasady gry są proste. Gramy parami. Jedno dziecko rzuca kostką a drugie porusza zabawką tyle razy ile wskazuje liczba oczek na kostce. Po zatrzymaniu gracz, który rzucał kostką wybiera duszka i ustawia go w programie a następnie wspólnie zaglądają jaki skrypt znajduje się pod duszkiem i przepisuje go do programu. Teraz rzuca drugi gracz i dokłada do programu duszka w ten sam sposób. Teraz uczniowie przystępują do tworzenia wspólnego programu wykorzystując skrypty, które przepisali i tworzą mini animację. Należy starać się aby duszki weszły ze sobą w interakcję więc jeśli brakuje jakichś bloków, należy je dodać.
Oczywiście modyfikacji może być wiele. Animację uczniowie mogą tworzyć osobno. Może to być również doskonałe ćwiczenie pozwalające poznać reakcję duszków czytających poszczególne skrypty.
Zatem do dzieła Scratchowi Mistrzowie. Pobierajcie, drukujcie i gramy!
Link do folderu z kartami

A oto film z zajęć

Autorka: Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji w "Małej Szkole" Niepublicznej Szkole Podstawowej w Koninie Żagańskim, trenerka Mistrzów Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP. Od kilku lat wykorzystuje w pracy nowoczesne technologie w tym tablety, a od września pracuje z matą edukacyjną Mistrzów Kodowania.
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz