niedziela, 26 lutego 2017

Kodowanie z przedszkolakami - kolorowe współdziałanie

Małe dzieci i elementy kodowania...jak małe?...bardzo małe…


Elementy kodowania warto wprowadzać do zajęć dydaktycznych już od najmłodszych lat. Z podstawowymi aktywnościami w tym zakresie nie będą miały problemu nawet trzylatki. Tylko jak, skoro nauczyciele przedszkola zazwyczaj nie mają informatycznego wykształcenia. Z doświadczenia wiem, że spokojnie poradzi sobie z tym każdy nauczyciel, nawet ten, który z programowaniem nie miał nigdy nic wspólnego, wystarczy że da sobie szansę, że spróbuje. Na początek nie trzeba dużych przygotowań, ani specjalistycznej wiedzy, wystarczą zaproponowane przez nas materiały i udział w internetowym, bezpłatnym szkoleniu, gdzie postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości. Z czasem łatwiej będzie tworzyć własne pomoce, poruszać się po tych dostępnych w sieci, eksperymentować z korzyścią dla dzieci i dla siebie.

 Dlaczego kodowanie?


Uniwersalność, niech będzie tu słowem kluczem, umiejętności, kompetencje jakie nabywa dziecko bawiąc się kodowaniem, są przydatne na każdym etapie jego rozwoju. Dzisiaj trudno przewidzieć, jak będzie wyglądał rynek pracy za kilkanaście lat, które umiejętności będą kluczowe i cenione, warto więc skupić się na tych uniwersalnych, przydatnych we wszystkich zawodach. Jakie to umiejętności? Między innymi, logiczne myślenie, umiejętność pracy zespołowej, zadaniowe podejście do napotykanych trudności, elastyczność. I właśnie te umiejętności kształtowane są podczas zabaw z kodowaniem.
Od uświadomienia sobie, że wiele podstawowych ćwiczeń, wykorzystywanych w nauce kodowania, jest obecnych w przedszkolu, tylko wykonywaliśmy je nie zdając sobie z tego sprawy. Sortowanie, segregowanie, porównywanie, porządkowanie...czy nie brzmi to znajomo. Dzieci przecież dzielą różnego rodzaju liczmany na zbiory, wyszukują cech wspólnych i różniących je między sobą. Reagują też na różnego rodzaju kody, odbierają je i postępują zgodnie z ich wskazówkami, bo czym jest instrukcja wykonania pracy plastycznej, przejścia na drugą stronę ulicy, czy umycia rąk. Kiedy to sobie uświadomimy będzie łatwiej zacząć, bo dostrzeżemy, że to kodowanie to niej jest coś, czego nie można opanować, przeciwnie nie tylko można, ale dodatkowo będzie z tego dużo radości i zabawy. Na sam początek proponuję wykorzystać dwa rodzaje pomocy dydaktycznych: pierwsza, to będą plansze do kodowania, na bazie gry “Mucha wyszła”. Przygotowane przeze mnie plansze, różnią się stopniem trudności, należy dopasować je do możliwości rozwojowych i wieku dzieci. Drugi rodzaj pomocy, to zestaw aktywności z wykorzystaniem kolorowych, jednorazowych kubeczków. I tu mamy nieograniczone możliwości, bo te kubeczki mogą być wszystkim, tylko od naszej wyobraźni zależy, jaką rolę przyjmą.
Zachowaj kod, ułóż sudoku, znajdź ukrytą cyfrę…

...to tylko niektóre z aktywności, do wykonania z wykorzystaniem kubeczków. Więcej przykładów zabaw opisanych jest pod poniższym linkiem.

Tu pobierzesz plansze do wydruku i propozycje zabaw
Obok scenariuszy znajduje się również komplet plansz, które ułatwią dzieciom zabawę z kubeczkami. Zapamiętajcie sobie ten link, bo dokument będzie uzupełniany na bieżąco kolejnymi propozycjami zabaw.

Zapraszamy na webinar "Programowanie w przedszkolu", który odbędzie się we wtorek (28.02) o godz. 19.00. Adres otwarty bez rejestracji: https://mistrzowiekodowania.clickmeeting.pl/mk.

autorka tekstu: Anna Świć - nauczycielka przedszkola, logopeda w Przedszkolu Nr 83 w Lublinie, trenerka Mistrzów Kodowania. W swojej pracy stara się wykorzystywać nowoczesne technologie, odpowiedzialnie wprowadzać dzieci w cyfrowy świat. Pamięta o tym, że najefektywniejszą formą nauki małych dzieci jest zabawa. Prowadzi blog: Kodowanie na dywanie
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz