wtorek, 21 lutego 2017

Muzyka ukryta w kodach


Co wspólnego ma muzyka z kodowaniem? Znajdziemy wiele wspólnych cech. Muzyka sama w sobie jest kodem. Kto nie zna zapisu notacji muzycznej, nie odczyta partytury. Są jednak inne sposoby muzykowania i kodowania/dekodowania muzyki, niż tylko za pomocą nut. Podczas zajęć muzycznych z moimi pierwszoklasistami często stosuję dekodowanie informacji zawartych w geście, słowie czy dźwięku (na bazie autorskiego pomysłu kompozytora Piotra Kai). Uczniowie przekładają ruch ręki na odpowiedni wyraz. Jednym słowem odczytują kod, który stanowi podstawę zabawy z muzyką.



Doskonałym przykładem zakodowania rytmu jest zabawa polegająca na rozróżnianiu dźwięków pod względem długości (czasu trwania). Uczniowie słuchając dekodują informacje - rozpoznają ćwierćnuty oraz ósemki i równocześnie przenoszą je na ćwiczenie graficzne (pomysł Piotr Kaja).



W klasie pierwszej szkoły podstawowej uczniowie nie znają znaków graficznych nut. Podczas jednych z zajęć linię melodyczną znanej piosenki "Wlazł kotek"; zastąpiłam znanymi dzieciom cyframi, które odpowiadały kolejnym dźwiękom tej melodii. Makey Makey podłączyłam do wirtualnego pianina. I w ten sposób moi uczniowie zagrali na bananach!





Podczas pisania scenariuszy do ścieżki Cyfrowi DJe w pilotażowym projekcie fundacji Orange #Superkoderzy, współpracowałam z kompozytorem i muzykiem Krzysztofem Cybulskim (Akademia Młodego Hakera), dzięki któremu wzbogaciłam swą wiedzę o muzycznych cyfrowych narzędziach online. Scenariusze są dostępne na stronie projektu #Superkoderzy. Zacznę od najłatwiejszych.

SEKWENCER RYTMICZNY rhytm (druga karta programu) - pozwala na zapisanie prostego rytmu trzech brzmień instrumentów w obrębie jednego taktu, w metrum 4/4. Rytm wyrażony jest wartościami ósemek. Widzimy go w postaci kolorowych figur. Dzięki tym programom można zauważyć podobieństwa między zapisem nutowym a programowaniem sekwencji rytmicznych (zapis rytmiczny za pomocą nut i sekwencera - to samo, ale nie tak samo).



SEKWENCER MELODYCZNY melody maker - jest bardzo podobny do rytmicznego z taką różnicą, że zapisujemy w nim różne nuty odgrywane na jednym instrumencie. Dostrzec można inne istniejące pojęcia, takie jak np. pętla "zawsze" i znak repetycji. W obu programach wyraźnie widać podobieństwa zapisu muzycznego do kodu.






Poniżej podane strony oferują zabawę z programami muzycznymi. Generator wizualnych utworów dostępny jest na stronie apps.musedlab.org. Możemy w nim zaprogramować i odtworzyć eksplorację utworu Feliksa Mendelssona.



Strona ta proponuje również kodowanie własnej melodii z gotowych klocków muzycznych i stworzenie wariacji utworu Benjamin Britten'a.


Młodszym uczniom polecam stronę interactivesites.weebly.com, szczególnie zakładkę z narzędziami do tworzenia muzyki. Znajdziemy tam sekwencer z niekonwencjonalnymi instrumentami w postaci brzmień puszek, butelek i kubków. Natężenie dźwięku wyznacza długość struny.




Z zabawy z kodowaniem pojedynczych dźwięków za pomocą kwadratów na planszy skorzystamy na stronie creatingmusic.com




Kolejny generator z wizualizacją znajdziemy na stronie madewithcode.com. Jest to muzyczny mikser. Trochę podobny do Scratcha, ponieważ kompozycje układamy z klocków i łączymy je w bloki.



Zachęcam do wypróbowania przedstawionych narzędzi. Tworzenie w różnych programach pozwoli uczniom zrozumieć związek muzyki z kodowaniem i może być wielką muzyczno-cyfrową przygodą. Z powodzeniem stworzą własny dzwonek na telefon czy pierwszy utwór. Równie wartościowe są offlinowe zabawy z kodowaniem i dekodowaniem muzyki. Ale najważniejsze jest to, by muzykować!

<!--[if gte mso 9]>
Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół Nr 3 w Pile, pasjonatka nowoczesnych technologii i zajęć muzycznych, członkini grup Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini, prowadzi blog Klikankowo oraz Patyczaki Tableciaki.
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz