poniedziałek, 13 lutego 2017

Zakodowane ferie zimowe czyli jak bezpiecznie się bawić

Zima i ferie w cześci kraju jeszcze trwają, dlatego zachęcam nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do zapoznania się z pomysłem na lekcję o bezpiecznych zabawach zimowych z elementami kodowania.
Zagadkowe ferie zimowe, czyli jak bezpiecznie się bawić  to temat zajęć, które przeprowadziłam z pierwszakami. Cel główny spotkania to poznanie zasad bezpiecznych zabaw zimowych.

Zagadka z ukrytym wyrazem

Wprowadzeniem do lekcji było wspólne rozwiązanie zagadki o zimie i odkodowanie hasła. Ze względu na to, że dzieci nie poznały jeszcze litery „F” był to wyraz: "wakacje". Uczniom wystarczyło wyjaśnienie, że ferie to takie zimowe wakacje.





Segregowanie

Następnie dzieci miały wykonać ćwiczenie, które polegało na segregowaniu przedmiotów związanych i niezwiązanych z zimą. Dzięki temu tworzyły zbiory wg podanego warunku. Wykorzystałam do tego obrazki: nart, sanek, łyżew, bałwana, puzzli, książki, klocków lego i gry planszowej (myślę, że ciekawszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie rekwizytów, problem byłby jedynie z bałwanem ;). Dzieci świetnie poradziły sobie z tym zadaniem i podsumowały, że z przedmiotów związanych z zimą korzystamy poza domem, na powietrzu.



Szyfry

Kolejny krok to praca z szyframi.  Podzieleni na grupy, odszyfrowywali zakodowane hasła związane z posegregowanymi przedmiotami: „Jazda na sankach”, „Jazda na łyżwach”, „Jazda na nartach”, „Lepienie bałwana”. Na tej podstawie rozpoczęliśmy rozmowę na temat bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw. Pomocne były pytania: „Gdzie można jeździć na sankach, nartach i łyżwach?” i ilustracje zimowych zabaw w dozwolonych i niebezpiecznych miejscach.


Wróciliśmy na moment do zbioru przedmiotów niezwiązanych z zimą i wniosek dzieci był taki, że podczas ferii również możemy je wykorzystać do ciekawych zabaw w domu np. wspólnie z rodzicami czy rodzeństwem.
Na zakończenie nie mogło zabraknąć informacji o zimowych ubraniach. Dzieci rozwiązywały zagadki zakładając odpowiednie części garderoby.

W ten sposób  łącząc elementy kodowania możemy uczniów przygotować do bezpiecznego spędzenia czasu ferii i zimy. Takie zajęcia pokazują, że elemetny związane z kodowaniem i myśleniem logicznym można łączyć z innymi treściami edukacyjnymi. Wszystkie szyfry do lekcji można pobrać tutaj.

autorka: Anna Szum, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i zajęć komputerowych, Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi w Lublinie
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz