piątek, 3 marca 2017

Zdobywamy Księżyc

Czy marzycie o tym, aby polecieć na Księżyc? Ja i moi uczniowie już nie… my go zdobyliśmy! A wszystko to za sprawą gry Space Race, dzięki której można bawić się programowaniem.
Do zabawy potrzebujemy kartek A4, na których wydrukujemy plansze do gry i odpowiednie klocki wraz z elementami do programowania.

Propozycja poniższych zajęć powstała na bazie materiałów udostępnionych na stronie Fractus Learning.
Poniższe grafiki znajdziecie na stronach: Bloczki i Plansza.


Teraz trochę pracy z nożyczkami – wycinamy Objekty i Code Blocks (proponuję tuż po wycięciu schować je do kopert).



Uczniowie dzielą się na pary/zespoły. Każda grupa dostaje swoje wycięte elementy oraz planszę do gry wraz z konsolą do układania bloków komend. To tyle przygotowań, możemy zaczynać zabawę!

Pierwszym zadaniem jest ułożenie swoich obiektów na planszy. Ilość użytych satelit i kosmitów nie ma znaczenia, ważne jest to, aby na planszy znalazła się Ziemia, na niej rakieta i Księżyc. My zaczęliśmy początkowo od umieszczenia 3 – 5 obiektów.



Następnie uczniowie tak muszą zaprogramować rakietę, aby omijając wszelkie ustawione obiekty doleciała na Księżyc. Do tworzenia skryptu wykorzystujemy wycięte klocki, które ustawiamy na Consoli. 

Na koniec wciskamy START i… lecimy.  Jeżeli dobrze ułożyliśmy bloki to oczywiście nasza misja kończy się sukcesem.


Moi uczniowie dodatkowo zaproponowali, aby po zdobyciu Księżyca zaprogramować drogę powrotną na Ziemię, gdyż jak stwierdzili: wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej...  No i wróciliśmy. 

Kolejnym etapem lekcji była praca między zespołami. Uczniowie układali obiekty na swoich planszach, a drogę rakiety programowała sąsiednia grupa. Na koniec sprawdzenie poprawności skryptu i zadanie gotowe.
Informacje dotyczące gry znajdziecie na stronie

Tam też znajdują się szablony do wydrukowania wszystkich potrzebnych elementów. Zachęcam także do tworzenia własnych obiektów. 
Drukujcie, twórzcie, programujcie i odlatujcie ze swoimi uczniami.
Księżyc jest dla wszystkich do zdobycia!

Wioletta Szwebs, nauczycielka matematyki i zajęć komputerowych w Szkole Podstawowej nr 81 w Łodzi, trenerka programu Mistrzowie Kodowania, 

Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz