wtorek, 4 kwietnia 2017

Odkrywanie swojej miejscowości

Matę edukacyjną Mistrzów Kodowania i aplikację Scratch Junior można wykorzystać praktycznie na każdych zajęciach, niezależnie od realizowanej aktualnie tematyki. Różnorodne treści, zróżnicowane aktywności, symetria, współrzędne, zagadki, odkodowywanie informacji i postępowanie zgodnie z ich wskazówkami, praca offlinowa i z wykorzystaniem tabletów...tak wyglądały zajęcia w programie Mistrzów Kodowania Junior w przedszkolu w Dąbrowie Górniczej zorganizowane z okazji 100 lecia miasta, w którym znajduje się placówka.



Symetria z ukrytą zagadką, wstępem do zagadek ukrytych pod postacią współrzędnych

Po krótkiej części artystycznej dzieci przeszły do pracy na macie Mistrzów Kodowania. Pierwsza zaproponowana im aktywność, to zabawa z symetrią, dodatkowo wzbogacona o zagadkę. Podzieliłam matę na dwie części, po jednej ułożyłam kolorowe kwadraty, druga została pusta. 



Zadaniem dzieci było dołożenie części symetrycznej, do znajdującego się na macie wzoru. Po ułożeniu pojawiała się odpowiedź na zagadkę, rysunek z kwadratów przedstawiał flagę Dąbrowy Górniczej. Kolejne zagadki ukryte były pod postacią trzech sześcioelementowych puzzli, których właściwe miejsce należało odnaleźć, kierując się podanymi współrzędnymi. Każdy z puzzli - obrazków przedstawiał charakterystyczny dla Dąbrowy Górniczej obiekt.



Po pracy nad kompetencjami matematycznymi, przyszła pora na zabawę ruchową, ale taką, która uczy logicznego myślenia i zawiera w sobie kodowanie. Mata Mistrzów Kodowania, położona kolorową stroną do góry, była miejscem na którym zatrzymywały się dzieci w przerwach, między jedną a drugą ekspresją taneczną. Na którym kolorze mogły stanąć, zależne było od wskazanego kodu. Tabliczki z przekreślonym danym kolorem oznaczały, że na takim stanąć nie wolno. Zabawa powtórzona została kilkukrotnie.

Od maty do Scratcha Juniora

Zanim dzieci przeszły do pracy w aplikacji Scratch Junior, wykonały podobne zadanie bez użycia sprzętu. Cały czas tematycznie krążyliśmy koło Dąbrowy Górniczej, której maskotką jest Bóbr. W rolę Bobra wcieliło się jedno z dzieci. Zadaniem jego było dotarcie do Pałacu Kultury Zagłębia, a pomagały mu w tym jego koleżanki i koledzy, sterując nim za pomocą klocków ruchu. 


Po zabawie offlinowej pora na przeniesienie jej do aplikacji Scratch Junior. Z uwagi na dość długi proces powstawania tego projektu w aplikacji, część przygotowawczą (dodanie nowych duszków w postaci zdjęć Bobra i Pałacu Kultury, oraz grafiki strzałek wykonanych w edytorze graficznym scratcha juniora) dzieci wykonały na poprzednich zajęciach, teraz zajęły się tworzeniem skryptów. 


Opisana grupa to sześciolatki, więc kody zawierały nie tylko podstawowe komendy. Dzieci korzystały z komend wyślij wiadomość, startów warunkowych, dodały napis. Mimo dość trudnego projektu poradziły sobie bardzo dobrze. A jaki to był napis, który ukazywał się w momencie dotarcia Bobra do Pałacu? 100 lat...w końcu to zajęcia z okazji 100lecia Dąbrowy Górniczej.

autorka: Beata Frankiewicz, nauczycielka Przedszkola nr 29 w Dąbrwie Górniczej
Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz