poniedziałek, 13 listopada 2017

Makey Makey - hit sezonu!

Klawiatura, joystick, pianino, fotokomórka, interaktywny plakat, zamknięty obwód, to tylko niektóre określenia dla układu mechatronicznego jakim jest Makey Makey.
Makey Makey od jakichś dwóch lat podbija serca młodych programistów za każdym razem powodując zachwyty i wypieki na twarzy. Zwykłe podłączenie do układu bananów, daje wielką radość zwłaszcza kiedy zaczynamy na nich grać. Jak to działa? Wytłumaczenie jest bardzo proste. MM (tak będę w skrócie nazywać ten układ) zachowuje się jak zewnętrzna klawiatura i wykorzystuje zasadę zamkniętego obwodu. Pamiętacie “zetpety” kiedy podłączało się żarówkę do baterii i ona świeciła? Tu jest bardzo podobnie. MM to płytka, układ mechatroniczny posiadający różne wyjścia do których można podłączyć kabelki zwane krokodylkami. Każde wyjście to tak jakby jeden przycisk na naszej klawiaturze. Na frontalnej części układu mamy wyjście na strzałki, spację i kliknięcie myszy. Pod spodem znajdziemy resztę ukrytych klawiszy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Makey_Makey
https://www.flickr.com/photos/osamu_iwasaki/8018137786

Zasada działania jest prosta. Wystarczy podłączyć kable do płytki, na drugim końcu należy umieścić takie przedmioty, które przewodzą prąd (jest to doskonała okazja do tego aby przeprowadzić lekcję o przewodnictwie; nawet pierwszoklasiści chętnie podejmą takie działania i nie będzie to dla nich specjalnie trudne). Będziemy jeszcze potrzebowali jeden kabel, który będzie uziemieniem, a tak naprawdę pozwoli nam zamknąć obwód i “zagrać” na naszych przedmiotach. Samą płytkę podłączamy do komputera, otwieramy projekt np. napisany w Scratchu lub stronę
https://makeymakey.com/ zawierającą aplikacje dedykowane właśnie MM i zabawa murowana.


Na oficjalnej stronie Makey Makey umieszczono kilka filmów instruktażowych, pokazujących jak podłączyć układ do komputera oraz szereg pomysłów, które pomogą zachwycić naszych uczniów. Jak już wspomniałam znajdziemy tam również kilka aplikacji takich jak pianino, grę Tetris, bębny, Stepmanię (program do tańczenia, który kilka lat temu podbijał nadmorskie salony gier; pod tym linkiem znajduje się artykuł opisujący jak wykonać matę do tańczenia wykorzystując Makey Makey). Ze strony MM można przejść do projektów wykonanych w Scratchu. Jest ich całe mnóstwo, nie tylko te, które proponuje autor strony. Jeśli będziemy na stronie scratch.mit.edu, w polu wyszukiwania wystarczy wpisać Makey Makey, a po chwili znajdziemy setki projektów dedykowane właśnie MM.


Ostatnio odkryłam kolejne zastosowanie Makey Makey, a mianowicie, interaktywny plakat. Pewnie każdy zna zasadę działania tablicy interaktywnej czy ekranów dotykowych. W momencie dotknięcia jakiegoś elementu wywołujemy określoną reakcję, np. odgłos zwierzęcia, śmiech, brawa, czy jakiekolwiek inne nagranie. Plakat interaktywny działa bardzo podobnie. Uczeń dotykając konkretnego elementu na plakacie wyzwala określoną reakcję, zaprogramowaną w "scratchowym" projekcie.
Pierwszy raz plakat interaktywny wypróbowałam będąc na konferencji w Budapeszcie. Razem z trenerką programu Mistrzowie Kodowania, Karoliną Żelazowską, wykonałyśmy plakat prezentujący założenia i idee naszego programu. W Scratchu stworzyłyśmy prosty program z nagranymi informacjami o projekcie. Sam Mitch Resnick zainteresował się naszym plakatem i wysłuchał ciekawostek o naszym programie, a nawet złożył na nim autograf. 


Kolejny raz wykorzystałam pomysł podczas lekcji języka angielskiego. Uczniowie klasy trzeciej wykonali plakat, na którym odrysowali swoje dłonie i pokolorowali je. Następnie każdą dłoń połączyliśmy taśmą przewodzącą z brzegiem kartki. Każda taśma przebiegała pod spodem plakatu a na wierzchnią część został wyprowadzony tylko fragment taśmy, którą uczniowie mieli dotykać i wyzwalać określoną reakcję. 
Do końcówek taśmy przypięliśmy kabelki połączone z odpowiednimi wyjściami na płytce MM. W Scratchu wykonaliśmy prosty projekt, który uruchamiał pytanie w języku angielskim "What colour is it?" Na to pytanie uczniowie odpowiadali nazywając odpowiednio kolory, a po chwili słyszeli prawidłową odpowiedź i mogli sprawdzić czy dobrze nazwali dany kolor. 

Program w Scratchu jest bardzo prosty.
   
  
   
Tak wygląda skrypt

... a tak dzieciaki w działaniu 😁


Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji w "Małej Szkole" Niepublicznej Szkole Podstawowej w Koninie Żagańskim, trenerka Mistrzów Kodowania, członkini grupy Superbelfrzy RP. Od kilku lat wykorzystuje w pracy nowoczesne technologie w tym tablety. Od kilku lat uczy najmłodszych podstaw programowania.





Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz