Gry i zabawy, które znamy od lat i które wykorzystujemy podczas zajęć z dziećmi, mogą stać się
solidną podstawą nauki kodowania najmłodszych. To co gwarantują nam takie zabawy to:
*uniwersalne i proste zasady (np. kółko, krzyżyk)
solidną podstawą nauki kodowania najmłodszych. To co gwarantują nam takie zabawy to:
*uniwersalne i proste zasady (np. kółko, krzyżyk)
*brak potrzeby wprowadzania i podawania wyjaśnień (zyskujesz na czasie)
*brak ukierunkowania ucznia - wyzwala to jego kreatywność, co skutkuje własną, niewymuszoną
interpretacją (zaskakujące efekty)
*bogatą bazę materiału do pracy z uczniami
*brak ukierunkowania ucznia - wyzwala to jego kreatywność, co skutkuje własną, niewymuszoną
interpretacją (zaskakujące efekty)
*bogatą bazę materiału do pracy z uczniami
Większości zabaw i gier towarzyszą materiały dodatkowe w postaci planszy, pionków i innych
konkretnych elementów. Ja postaram się wykazać, że wystarczy mieć cokolwiek, aby wprawić
umysł w ruch, a dzięki temu rozwijać logiczne myślenie.
konkretnych elementów. Ja postaram się wykazać, że wystarczy mieć cokolwiek, aby wprawić
umysł w ruch, a dzięki temu rozwijać logiczne myślenie.
Moją propozycją jest dość „wiekowa” zabawa: WIEŻA HANOI. Większość może kojarzyć wieżę
zbudowaną z okręgów, ułożonych na sobie od największego do najmniejszego. Najczęściej
spotykana liczba takich elementów to od 5 do 7, ale pamiętajcie - ogranicza nas tylko wyobraźnia
i, w tym wypadku, czas, bo im więcej elementów, tym dłuższa zabawa.
zbudowaną z okręgów, ułożonych na sobie od największego do najmniejszego. Najczęściej
spotykana liczba takich elementów to od 5 do 7, ale pamiętajcie - ogranicza nas tylko wyobraźnia
i, w tym wypadku, czas, bo im więcej elementów, tym dłuższa zabawa.
Każdy zestaw posiada trzy ustawione pionowo patyczki, na które należy przekładać okręgi według zasady:
*przekładam tylko o jeden patyk w prawo lub w lewo, nie mogę o dwa.
*układam okrąg mniejszy na większym (dowolnym większym), nigdy odwrotnie.
*cel osiągamy, gdy uda się nam przełożyć całą wieżę z pierwszego patyczka na ostatni.
*układam okrąg mniejszy na większym (dowolnym większym), nigdy odwrotnie.
*cel osiągamy, gdy uda się nam przełożyć całą wieżę z pierwszego patyczka na ostatni.
Zabawy i gry powodują, że człowiek buduje sobie w każdej z nich własną strategię, każda kolejna rozgrywka daje nam zatem większe szanse na powodzenie. Tak też jest w wieży Hanoi. Kilka
rozgrywek z trzema elementami powoduje, że człowiek staje się mistrzem w sytuacji zwiększenia
liczb elementów.
rozgrywek z trzema elementami powoduje, że człowiek staje się mistrzem w sytuacji zwiększenia
liczb elementów.
Moja propozycja zabawy opiera się na wykorzystaniu kolorowych kubeczków. Ustawiamy dwie
wieże z trzech kubeczków, każdy musi być w innym kolorze. Jedna z wież służy jako wieża
kontrolna (dzięki której kontrolujemy kolejność kolorów), drugą będziemy manipulować.
Ustawiamy obok siebie trzy kwadratowe karteczki, które będą zastępować patyczki.
wieże z trzech kubeczków, każdy musi być w innym kolorze. Jedna z wież służy jako wieża
kontrolna (dzięki której kontrolujemy kolejność kolorów), drugą będziemy manipulować.
Ustawiamy obok siebie trzy kwadratowe karteczki, które będą zastępować patyczki.
A tak wygląda samo rozwiązanie!
Oczywiście nie byłabym sobą, gdybym nie wykorzystała programu Scratch Junior do nauki
kodowania, który bardzo lubię: poniżej prezentuję filmik nagrany dzięki kolejnej prostej w obsłudze aplikacji do nagrywania zrzutów z ekranu tabletu Mobizen (system android).
Oczywiście nie byłabym sobą, gdybym nie wykorzystała programu Scratch Junior do nauki
kodowania, który bardzo lubię: poniżej prezentuję filmik nagrany dzięki kolejnej prostej w obsłudze aplikacji do nagrywania zrzutów z ekranu tabletu Mobizen (system android).
Filmik można pokazywać uczniom jako instrukcję gry, ale zachęcam do stworzenia własnej
propozycji!
Podaję do wglądu kod:
propozycji!
Podaję do wglądu kod:
Jak już wcześniej wspomniałam, podczas gry pojawiają się często różne straterie. Tak jest i tutaj:
zauważcie, że kubek niebieski, znajdujący się na dole piramidy, ma skrypt tylko w kierunku prawym.
Największa liczba ruchów należy do kubka znajdującego się na górze piramidy, ten kubek
(czerwony) wędruje zawsze z lewej do prawej i z prawej do lewej.
zauważcie, że kubek niebieski, znajdujący się na dole piramidy, ma skrypt tylko w kierunku prawym.
Największa liczba ruchów należy do kubka znajdującego się na górze piramidy, ten kubek
(czerwony) wędruje zawsze z lewej do prawej i z prawej do lewej.
Na koniec zachęcam do zabawy z pięcioma kubkami :)
Tekst, film oraz zdjęcia: Sylwia Milczarek, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 46
w Tychach
Tekst, film oraz zdjęcia: Sylwia Milczarek, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 46
w Tychach
0 comments:
Publikowanie komentarza