czwartek, 25 stycznia 2018

Wieża Hanoi, czyli znane zabawy w kodowaniu najmłodszych.

Gry i zabawy, które znamy od lat i które wykorzystujemy podczas zajęć z dziećmi, mogą stać się 
solidną podstawą nauki kodowania najmłodszych. To co gwarantują nam takie zabawy to:
*uniwersalne i proste zasady (np. kółko, krzyżyk) 
*brak potrzeby wprowadzania i podawania wyjaśnień (zyskujesz na czasie) 
*brak ukierunkowania ucznia - wyzwala to jego kreatywność, co skutkuje własną, niewymuszoną 
interpretacją (zaskakujące efekty) 
*bogatą bazę materiału do pracy z uczniami

Większości zabaw i gier towarzyszą materiały dodatkowe w postaci planszy, pionków i innych 
konkretnych elementów. Ja postaram się wykazać, że wystarczy mieć cokolwiek, aby wprawić 
umysł w ruch, a dzięki temu rozwijać logiczne myślenie.

Moją propozycją jest dość „wiekowa” zabawa: WIEŻA HANOI. Większość może kojarzyć wieżę 
zbudowaną z okręgów, ułożonych na sobie od największego do najmniejszego. Najczęściej 
spotykana liczba takich elementów to od 5 do 7, ale pamiętajcie - ogranicza nas tylko wyobraźnia 
i, w tym wypadku, czas, bo im więcej elementów, tym dłuższa zabawa. 

Każdy zestaw posiada trzy ustawione pionowo patyczki, na które należy przekładać okręgi według zasady:
*przekładam tylko o jeden patyk w prawo lub w lewo, nie mogę o dwa. 
*układam okrąg mniejszy na większym (dowolnym większym), nigdy odwrotnie.
*cel osiągamy, gdy uda się nam przełożyć całą wieżę z pierwszego patyczka na ostatni.

Zabawy i gry powodują, że człowiek buduje sobie w każdej z nich własną strategię, każda kolejna rozgrywka daje nam zatem większe szanse na powodzenie. Tak też jest w wieży Hanoi. Kilka 
rozgrywek z trzema elementami powoduje, że człowiek staje się mistrzem w sytuacji zwiększenia 
liczb elementów.

Moja propozycja zabawy opiera się na wykorzystaniu kolorowych kubeczków. Ustawiamy dwie 
wieże z trzech kubeczków, każdy musi być w innym kolorze. Jedna z wież służy jako wieża 
kontrolna (dzięki której kontrolujemy kolejność kolorów), drugą będziemy manipulować. 
Ustawiamy obok siebie trzy kwadratowe karteczki, które będą zastępować patyczki.

tlo.png

A tak wygląda samo rozwiązanie!

Oczywiście nie byłabym sobą, gdybym nie wykorzystała programu Scratch Junior do nauki 
kodowania, który bardzo lubię: poniżej prezentuję filmik nagrany dzięki kolejnej prostej w obsłudze aplikacji do nagrywania zrzutów z ekranu tabletu Mobizen (system android).

mobizen.png


Filmik można pokazywać uczniom jako instrukcję gry, ale zachęcam do stworzenia własnej 
propozycji!

Podaję do wglądu kod:

zielony.png

czerwony.png

niebieski.png

Jak już wcześniej wspomniałam, podczas gry pojawiają się często różne straterie. Tak jest i tutaj: 
zauważcie, że kubek niebieski, znajdujący się na dole piramidy, ma skrypt tylko w kierunku prawym. 
Największa liczba ruchów należy do kubka znajdującego się na górze piramidy, ten kubek 
(czerwony) wędruje zawsze z lewej do prawej i z prawej do lewej.


Na koniec zachęcam do zabawy z pięcioma kubkami :)

Tekst, film oraz zdjęcia: Sylwia Milczarek, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej nr 46 
w Tychach

Share:

0 komentarze:

Prześlij komentarz