środa, 13 marca 2019

Zanim, czyli o projektowaniu. Podsumowanie webinarów DT

Choć wokół myślenia projektowego (design thinking), kręci się ostatnio spora część mojego zawodowego życia, wciąż się uczę - każde spotkanie warsztatowe, wystąpienie i webinarium przynoszą ze sobą nowe refleksje i pomysły.


Co udało nam się zrobić przez te cztery miesiące? Myślę, że na pewno wszyscy uczestnicy poznali podstawy procesu design thinking i tzw. mindset - czyli zbiór przekonań, jakie warto podzielać, aby efektywnie pracować tą metodą. Empatyzowanie, definiowanie problemu, generowanie pomysłów, prototypowanie i testowanie - mam nadzieję, że każdy uczestnik bez problemu będzie mógł powiedzieć na czym dany etap polega i jakich narzędzi można użyć do jego realizacji. Do tej ogólnej i podstawowej wiedzy, na kolejnych spotkaniach dołączały kolejne przewodniki na temat tego, jak można wdrożyć proces design thinking na lekcjach. Krok po kroku omawialiśmy i poznawaliśmy kolejne ćwiczenia i sposoby na projektowe działania.

Przyszedł też czas na konkretne, realne przykłady - posiłkowaliśmy się nie tylko doświadczeniami z projektów zagranicznych. O przygodzie z design thinking opowiedziała Karolina Szychowska - jej klasa projektowała sprzęt gospodarstwa domowego z uwzględnieniem szczególnych potrzeb specyficznych grup. Oprócz tego wszystkiego, w kręgu naszego zainteresowania znalazła się twórcza odwaga i pomysły na to, jak pielęgnować kreatywność swoją i swoich uczniów. 



 Czas prowadzenia tych webinarów był dla mnie czasem intensywnego przeczesywania się przez ogrom anglojęzycznych zasobów, ale również myślenia i układania tej masy dla potrzeb uczestników. Mam nadzieję, że każdy, kto wziął udział w tym cyklu spotkań poczuł się zainspirowany, a przede wszystkim - odważny - na tyle, żeby zacząć swoje działania z design thinking lub twórczą odwagą. Jeśli przegapiłeś/aś webinaria - nic straconego! Ich nagrania znajdują się na kanale YT Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, w playliście Webinary 2019.




Powodzenia!

autorka: Anna Krawczyk - polonistka komparatystka, sercem wiecznie bibliotekarka. Działa w sieciach (Labib, Superbelfrzy), jest trenerką w projekcie Mistrzowie Kodowania (prowadzącą szkolenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych od Scratcha po Javę) oraz członkinią stowarzyszenia Hackerspace Silesia, zaangażowana w działania nieformalnej grupy aktywistów technologicznych Koduj dla Polski. Mama córki, entuzjastka dzielenia się wiedzą, społeczności rozproszonych i myślenia projektowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz