czwartek, 8 sierpnia 2019

Od diody do robota, czyli STEAMowe lekcje dla każdego


Zapewne spotkaliście się ze słowem STEAM i być może nawet wiecie, co ono oznacza (jeśli nie, zajrzyj trochę niżej), ale czy organizowaliście kiedykolwiek zajęcia STEAMowe ze swoimi uczniami? Niektórzy pewnie tak, zwłaszcza ci, którzy pracują ze starszyzną... tzn. z uczniami powyżej 10 roku życia ;-)
A czy STEAM można wdrożyć w klasach 1-3? Oczywiście, że tak. Jak to możliwe? ABy odpowiedzieć na to pytanie musimy najpierw wyjaśnić owy skrót.
STEAM to skrót. Skrót pochodzi od pierwszych liter angielskich wyrazów
Science - Nauka
Technology - Technologia
Engineering - Inżynieria
Art - Sztuka
Math - Matematyka

Jak już możecie się domyślić zajęcia STEAMowe, to zajęcia łączące w sobie wyżej wymienione dziedziny nauki. Nie wszystkie na raz choć dobrze jeśli tak się dzieje. Dlatego kiedy przeczytałam pierwszy raz o STEAMie pomyślałam, że skoro 1 etap edukacyjny czyli edukacja wczesnoszkolna z założenia integruje treści, to dlaczego nie wprowadzić tam zajęć STEAMowych :)

Zajęcia STEAMowe w klasach 1-3 nie będą zajęciami w pełnym tego słowa znaczeniu ponieważ możliwości psychofizyczne naszych uczniów niekiedy nie pozwolą na zorganizowanie procesu badawczo-konstrukcyjnego z elementami obliczeniowymi itd. Ale elementy tych zajęć z pewnością dadzą się wprowadzić juz na tym etapie.

Przede wszystkim chodzi o zaciekawienie, pobudzenie uczniów do aktywności myślowej, nauki wyciągania wniosków, zadawania pytań, sprawdzania swoich przypuszczeń. To są wartości, które przydadzą się im nie tylko na zajęciach STEAMowych w kolejnych latach, ale również w zwykłej codziennej egzystencji.

W publikacji, którą Wam prezentujemy, autorka Joanna Apanasewicz, zamieściła wiele przydatnych informacji o tym jak zacząć przygodę ze STEAMem. Jak zorganizować w szkole Makerspace, jakie przedmioty będą potrzebne, aby takie zajęcia mogły się odbyć. I uwaga! Do zajęć STEAMowych wcale nie są potrzebne drogie sprzęty!!! Czasem wystarczy to, co mamy pod ręką.
Znajdziecie tu kilka propozycji zajęć a także źródła inspiracji do kolejnych działań.
Publikacja jest opatrzona licencją Creative Commons Uznanie autorstwa–Na tych samych 

warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)






Publikacja do pobrania pod tym LINKiem



0 komentarze:

Prześlij komentarz

© Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog 2019. Obsługiwane przez usługę Blogger.